ضرورت توجه به حفظ کرامت و شخصیت انسان در مسأله امر به معروف و نهی از منکر

شهروند|  شورای احیای امر به معروف و نهی از منکر جمعیت هلال‌احمر به ریاست نماینده رهبر معظم انقلاب در هلال‌احمر و با حضور اعضای این شورا برگزار شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در جلسه ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این‌که امر به معروف و نهی از منکر در اسلام سبب بسط و گسترش دین می‌شود، گفت: البته بزرگترین هدف دین نیز آگاه‌کردن و تربیت انسان‌ها برای حرکت به سمت بندگی خدا و گسترش عدالت در جامعه است. نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال‌احمر مسأله امر به معروف و نهی از منکر را بسیار پراهمیت و ضروری خواند و خاطرنشان کرد: با وجود تاکیدات و اهمیت بالای آن در اسلام، در جامعه به این مسأله آنگونه که بایسته و شایسته باشد، پرداخته نشده است. وی در ادامه با ذکر نمونه‌هایی از تأثیرات بسیار زیاد امر به معروف و نهی از منکر با تأکید به این نکته که این واجب الهی یک مسأله جمعی است، تصریح کرد: آنچه به  انسان  در مسیر حرکت به سمت خدا در همه ابعاد فردی و اجتماعی کمک می‌کند، امر به معروف و نهی از منکر است. نماینده ولی‌فقیه در هلال‌احمر با بیان این‌که یکی از بهترین شیوه‌های امركردن به معروف و نهی از منکرات تذکرات زبانی است، ادامه داد: البته امر به معروف و نهی از منکر اصلاح فردی و زندگی اجتماعی و جامعه را هدف قرار می‌دهد؛ لیکن دخالت در امور شخصی و زندگی خصوصی مردم به نام امر به معروف و نهی از منکر به جز مواردی که شرع جایز دانسته امری نادرست است و باید به حفظ کرامت و شخصیت انسان‌ها در مسأله امر به معروف و نهی از منکر توجه کرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در ادامه سخنان خود قیام جاودانه حضرت سیدالشهدا در برابر حکومت جائر و فاسد یزیدی را از مصادیق بسیار روشن امر به معروف و نهی از منکر دانست و این دو وظیفه را از مهمترین تکالیف دینی برشمرد و افزود: نشر خوبی‌ها و جلوگیری از بروز و گسترش بدی‌ها در جامعه دینی مصداق امر به معروف و نهی از منکر است.
نماینده رهبر معظم انقلاب در هلال‌احمر راه نجات جامعه از هلاکت و تکامل انسانیت را دوری از ارتکاب گناه و فعل حرام دانست و افزود: امر به معروف و نهی از منکر تنها به حجاب و عفاف و فرع دینی منحصر نمی‌شود؛ بلکه توجه و تذکر به بسیاری موضوعات دیگر همچون پرهیز از دروغگویی، اسراف و تجمل‌گرایی و خیانت در امانت نیز مصادیق نهی از منکر است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی با تأکید بر استفاده از امکانات و فضاهای موجود در دستگاه‌های اجرایی به منظور گسترش و نگاه ویژه به مسأله امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: برنامه‌ریزی دقیق و جامع برای انجام صحیح کارها و اجرای مصوبات این شورا در جمعیت هلال‌احمر ضروری است. وی به تکیه بر آموزش و برگزاری کلاس‌های آموزشی با موضوعات امر به معروف و نهی از منکر اشاره و خاطرنشان کرد: برای تحقق این مهم تخصیص اعتبار و بودجه مصوب‌شده به این ستاد در جمعیت هلال‌احمر لازم و ضروری است.
همچنین استفاده از تجارب ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر سایر دستگاه‌های اجرایی و تعامل با آنها مسأله دیگری بود که حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی به آن اشاره كرد و افزود: توجه به آسیب‌های اجتماعی و پیامدهای ناشی از آن و همچنین توجه به نظام خانواده و تحکیم بنیان آن نیز باید در کنار سایر موضوعات در این ستاد پیگیری شود. در ادامه اعضای شورای احیای امر به معروف و نهی از منکر جمعیت هلال‌احمر به بیان  نظرات خود پرداختند. یادآور می‌شود آقایان ابوالقاسم گرجی معاون منابع انسانی و پشتیبانی جمعیت هلال‌احمر، زاهدی معاون فرهنگی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در هلال‌احمر، محمدی مدیرکل حراست جمعیت هلال‌احمر، شهریاری مدیرکل رفاه و امور عمومی جمعیت هلال‌احمر، مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر و همچنین خانم رافع مشاور رئیس جمعیت در امور زنان و خانواده جمعیت هلال‌احمر اعضای این شورا هستند.